STEM IN WEST VLAANDEREN

XR studiedag >> gratis


Basisonderwijs

Wil je met je leerlingen de Eiffeltoren beklimmen vanuit de klas? Ben je benieuwd hoe je abstracte zaken zoals magneetvelden kan zien? Wil je met eigen ogen zien hoe wolken gevormd worden? Of wil je eens een kijkje nemen in een lichaam en het hart zien kloppen of de darmen aan het werk zien? We laten het je allemaal ontdekken op de XR-inspiratiedag in het Boeverbos op 23 oktober in de namiddag. Kom kijken, leren en beleven en ga met een VR-bril naar huis!


Programma


  • 13.00u – 13.30u: onthaal 
  • 13.30u – 14.00u: Plenair gedeelte 'XRpeditie: innovatief op verkenning met XR', Kim Dekeyser, Howest 
  • 14.00u – 14.15u: Els Callemein, STEM-Ambassadeur, teaser - we kijken in het lichaam
  • 14.20u - 16.30u: Workshops (kies 2 van de 5 workshops)


Workshops


Brightlab AR (14.20 – 15.20, Zaal 1), Tim Louagie 

  • Merge cube 
    • Object viewer app (+ eventueel leren eigen objecten te maken, voor de gevorderden) 
    • Object Viewer brengt honderden digitale leermiddelen in de palm van je hand! Leerlingen kunnen leren over rotsen en mineralen, zoogdieren, reptielen, levenscycli, cellen en nog veel meer met behulp van verschillende verzamelingen praktische 3D-modellen. Leerlingen kunnen ook hun eigen 3D-objecten uploaden, bekijken en delen op de Merge Cube. 
  • Explorer app 
    • Met Merge Explorer (samen met een Merge Cube) kunnen leerlingen een rokende vulkaan in de palm van hun hand onderzoeken, het zonnestelsel vasthouden en verkennen en de menselijke organen op een kindvriendelijke manier leren kennen. Het verschil met de vorige app zit hem dat je hier per lesthema meerdere opeenvolgende bewegende AR-objecten te zien krijgt, waar didactische uitleg bij vermeld staat. 
  • Google AR 
    • Google probeert het mogelijk te maken om AR-objecten toegankelijk te maken zonder dat je een extra app dient te downloaden. We gaan bekijken wat er nu al mogelijk is en wat er in de nabije toekomst nog allemaal zit aan te komen. 
  • SCI-I 
    • De Vlaamse app SCI-I ontwikkelde enkele  augmented reality (AR) toepassingen binnen de domeinen fysica en chemie om via interactieve 3D-visualisaties abstracte begrippen bevattelijk te maken, zoals bijvoorbeeld magnetisme. 

  

Brightlab VR (15.30u - 16.30u, zaal 1) 

 

  • Youtube 360 
    • Dat je met YouTube filmpjes kunt bekijken, zal je ongetwijfeld al wel weten. Dat dit platform echter ook al een enorme hoeveelheid aan educatieve 360° filmpjes bevat, wist je misschien nog niet. We bekijken samen hoe je deze terug vindt, wat het aanbod momenteel is en hoe je het kaf van het koren scheidt. 
  • Nearpod 
    • Dankzij Nearpod kan je elke les op een simpele manier een pak interactiever maken. Komt er ook nog eens bij dat Nearpod ervoor zorgt dat je gemakkelijk je leerlingen kunt laten kennis maken met 360° afbeeldingen in de les, en dit op een manier waarbij jij als leerkracht de controle behoudt. 
  • CoSpaces EDU (gratis versie) 
    • Met CoSpaces EDU  kunnen jij en je leerlingen volledig eigen 360° werelden creëren op een heel toegankelijke manier. Op welke manieren je deze wereld nadien kan inzetten in je les, kom je tijdens deze sessie te weten.   

   


* Opleiding voor leerkrachten uit West-Vlaamse scholen

** Max. 2 inschrijvingen per school








Howest AR (14.20 – 15.20, Zaal 2), Kim Dekeyser, Griet Bogaert

  • Fectar
    • Met Fectar breng je de hele wereld in jouw klaslokaal, we tonen je hoe leerlingen allerlei dieren, voorwerpen en andere boeiende dingen in de klas brengen! Daarnaast demonstreren we ook hoe je kan samenwerken rond één virtueel voorwerp met behulp van een iPad of smartphone.
  • WWF Free Rivers
    • Toon aan de leerlingen hoe de waterkring werkt, een gratis toepassing van het World Wildlife Fund waarmee leerlingen zien hoe wolken gevormd worden, wat het effect van een dam is en waar regen vandaan komt.
  • Jigspace
    • Leerkrachten kunnen JigSpace gebruiken om verschillende concepten te introduceren of uit te leggen, zoals tektonische platen, hoe een batterij werkt, de schaal van het zonnestelsel, de structuur van het menselijk brein, de landingsstrategie van D-Day en nog veel meer. De meeste leerlingen zullen het leuk vinden om de objecten voor zich te zien en te bewegen om ze beter te kunnen bekijken. Terwijl ze dit doen, zullen leerlingen waarschijnlijk bepaalde abstracte ideeën en concepten beter begrijpen -- zolang de leerkracht hen begeleidt.


Howest VR (15.30u – 16.30u, Zaal 2)


  • Ricoh Theta 360°-camera
    • Demonstratie: maak je eigen 360°-opname om in VR te bekijken.We leggen uit hoe je zelf eenvoudig 360°-materiaal kan creëren en hoe je dit kan inzetten met jouw leerlingen d.m.v. VR-cardboards.
  • Hologram met Fectar & green screen
    • Maak je eigen hologram (of nog leuker: laat je leerlingen een hologram maken) dat je kan gebruiken in een 360°-omgeving. Geef je een spreekbeurt over New York? Waarom zou je niet in New York staan om deze te geven? Ook als leerkracht kan je jouw eigen omgeving creëren en persoonlijk uitleg geven.
  • Anne Frank museum
    • Bezoek het Anne Frank museum in Virtual Reality, leerlingen kunnen door het huis lopen en allerlei ruimtes bezoeken terwijl ze ook achterliggende informatie ontvangen.
  • First Steps (Meta)
    • Voor wie zijn eerste stapjes zet in de virtuele wereld, blijft First Steps van Meta een ideale starter. Je leert stapsgewijs de VR-headset en de controllers te gebruiken zodat je nadien klaar bent om VR volledig te exploreren.


VIVES (14.20u – 15.20u, Zaal 3), Joke Lippens


  • Didactische gebruik van AR/VR in de klas,
    • Xr is in volle evolutie. Ook voor het lager onderwijs kan het gebruik maken van immersieve technologieën een echte meerwaarde betekenen. Denk bv. hoe leerstof over onzichtbare zaken heel abstract kan zijn voor leerlingen.  Via (gedeeltelijke) immersie kan je dit visualiseren. Er zijn echter nog veel meer mogelijkheden en het XR- gamma wordt steeds groter. Tijdens deze sessie kom je in aanraking met verschillende vormen van XR en immersie.  Je leert hoe deze technologie kan ingezet worden bij (jonge) kinderen. Waar zijn kansen om deze technologie binnen te brengen in jouw klaspraktijk en welke valkuilen leren we uit onderzoek. We sluiten af met een beleving zodat de deelnemers ook de immersie kunnen ervaren en enkele mogelijkheden kunnen verkennen


VIVES (15.30u – 16.30u, Zaal 3), Joke Lippens


  • zie hierboven